Pychotka.pl – Przepisy Kulinarne

Wiedeńska wystawa

JEDZENIE, PICIE, KONSUMPCJA PO ROKU 1945
Jedzenie i picie to centralne obszary naszego życia codziennego, ściśle związane ze społecznymi strukturami i podlegające ciągłym zmianom i przeobrażeniom.

I tak wzrost tempa życia, będący wynikiem rozwoju cywilizacyjnego, odbija się również na przyzwyczajeniach żywieniowych i konsumenckich: bary espresso, sieci restauracji Fast Food, supermarkety czy tez automaty z żywnością?

Wszystko to są zjawiska charakterystyczne dla czasów postępu cywilizacyjnego, w których obecnie żyjemy. Grochówka, sznycel po hawajsku, tiramisu i ciasteczka pełnoziarniste? Tak można scharakteryzować transformacje menu zachodnioeuropejskiego od okresu powojennego po dziś dzien.

Groch symbolizuje tutaj trudny okres po zakończeniu II wojny światowej, dla którego charakterystyczne były braki w gospodarce, dostawy żywności z zagranicy, głód oraz czarny rynek.

Sznycel po hawajsku to znowu symbol uwieńczonej sukcesem odbudowy powojennej i „malej stabilizacji” lat 50-tych i 60-tych, która pozwalała na regularne spożywanie mięsa, jak również bardziej egzotycznych produktów, jak np. ananasy.
Lata 70-te to czas wzrastającego urozmaicenia jadłospisu i wprowadzania do niego coraz większej liczby potraw kuchni obcych.
Zupełnie nowy kierunek w sposobie patrzenia na konsumpcje można zaobserwować natomiast od lat 80-tych, od kiedy to mniej ważne jest to ile jemy, a na pierwszy plan wysuwają się natomiast modne obecnie aspekty zdrowia, kondycji i urody.

Równolegle do zwyczajów żywieniowych zmieniały się również zachowania konsumenckie: małe sklepiki zostały zastąpione przez samoobsługowe markety, na znaczeniu przybrały także elementy towarzyszące zakupom i warunki w jakich się ich dokonuje.

Zmianom nie oparła się także „kultura stołu w naszych domach. Coraz większa wagę przywiązujemy do marki produktu, podczas zakupów odwołujemy się do reklam i dokonujemy wyboru miedzy produktami krajowymi i zagranicznymi.

Powyżej zaprezentowane i krotko omówione zmiany w zachowaniu konsumentów są głównym tematem wystawy pt. „JEDZENIE, PICIE, KONSUMPCJA PO ROKU 1945”, która będzie można odwiedzić w dn. 12.05. – 25.10. 2005 w Muzeum Wiedeńskim (Karlsplatz), codziennie od wtorku do niedzieli, w godz. 9.00 – 18.00.

Dziękujemy naszej stałej korespondentce: Joannie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *